Klasický nebo vyvýšený okruh? Češi mají raději rozhled a preferují klasiku
Praha 4. prosince 2024 – Za posledních 13 let se na kruhových objezdech stalo 14 517 nehod. Zabránit jim mají tzv. vyvýšené kruhové objezdy, se kterými se na silnicích setkalo již 39 % řidičů. Podle aktuálního průzkum České asociace pojišťoven a České kanceláře pojistitelů je ale motoristé nemají příliš v oblibě a oproti těm tradičním je preferuje jen 8 % z nich.
Většina nehod na kruhových objezdech končí bez zranění, a to až 73 %, což z nich dělá bezpečnější prvek oproti běžným křižovatkám, kde to je jen 65 %. Přesto na nich došlo v letech 2010 až 2023 ke 14 517 nehodám. „Můžeme oprávněně předpokládat, že pokud by se na českých silnicích nestavěly kruhové objezdy, neubylo by těžkých zranění, ke kterým dochází na klasických křižovatkách. Potvrzuje se, že kruhové objezdy mohou výrazně zlepšit bezpečnost na silnicích a snižují riziko závažných následků nehod,“ vysvětluje Petr Jedlička, vedoucí oddělení pojistné matematiky a analýz České kanceláře pojistitelů. „Jednou z největších výhod kruhových objezdů je fakt, že řidiči musí před nájezdem zpomalit, čímž se s větší pravděpodobností vyhnou jedné z nejčastějších příčin nehod na křižovatkách, kterou je nedání přednosti v jízdě,“ doplňuje Jedlička.
Ještě více zvýšit jejich bezpečnost mají tzv. vyvýšené kruhové objezdy, tedy takové, kde je vnitřní prostor kruhového objezdu vyšší než silnice křižovatky. Podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven se s vyvýšeným typem kruhového objedu setkalo již 39 % řidičů. Nemají je ale příliš v lásce a oproti těm tradičním je preferuje pouze 8 % z nich. Výrazně více vyhovují mladým lidem do 24 let, kteří je upřednostňují v 16 %. Vyhovuje jim, že je přiměje zpomalit, což vede k věští plynulosti provozu a větší kontrole rychlosti v křižovatce.
Oblíbenější jsou tak tradiční kruhové objezdy. Důvodem je zde podle průzkumu lepší viditelnost skrze objezd, což dle názoru respondentů a pomáhá bezpečněji tak vyhodnotit situaci. Kruhové objezdy mají ale také svá specifická rizika. Nehodovost stoupá během víkendů, a to zejména ve tři hodiny ráno, kdy podíl nehod činí až 16 %. „Tento fenomén se nazývá „diskocrash“ a popisuje situaci, kdy se mladí lidé vrací z nočních akcí. Tito řidiči jsou často pod vlivem návykových látek a celková nepozornost způsobuje vyšší nehodovost. Ukazují to i data, podle nichž až 23 % nehod na kruhových objezdech ve tři hodiny v noci způsobují mladí řidiči do 24 let,“ popisuje Vladimír Krejzar, ředitel Úseku likvidace pojistných událostí ČKP.
O průzkumu:
Průzkum České asociace pojišťoven Vnímání dopravní bezpečnosti realizuje nezávislá výzkumná agentura Ipsos. V roce 2022 proběhl sběr dat v září, a to jako on-line dotazníkové šetření na 1000 respondentech (z toho 790 řidičích) ve věku 18–79 let v kvótním výběru podle pohlaví, věku, vzdělání, regionu a velikosti místa bydliště a skupinové diskuse. Druhá vlna průzkumu proběhla v listopadu 2023 a účastnilo se ho 1023 respondentů (z toho 819 řidičů).